About Me

My photo
Alor Star, Kedah Darul Aman, Malaysia
Hi! I'm Lee Guan Aik (State Assemblyman for Kota Darul Aman state constituency Retired RMAF Senior Non Commission Officer/PC-7 Aircraft Engine Instuctor 1972-1991 Birthplace: Alor Setar Qualification:Senior Cambridge/Malaysia Cert.Education. Education:Sultan Abdul Hamid College, Alor Setar.

Monday, November 30, 2009

Sejauhmana kejujuran PM dan UMNO ?


Rakyat jelata bersentimen bahawa BTN (Biro Tata Negara) yang menyampaikan bahan- bahan yang dikatakan menindoktrinasikan kepada para hadirin dengan unsur politik dan perkauman yang berpihak kepada kerajaan BN dan UMNO harus dipandang serius oleh kerajaan kerana jika perkara ini dikatakan berat sebelah akan menghancurkan pada masa hadapan negara yang tidak diharap-harapkan oleh semua rakyat tanpa berbilang kaum. Rakyat jelata kini berasa sudah cukuplah konsep “divide and rule” yang diamalkan oleh kerajaan Barisan Nasional selama 52 tahun.

Sepertimana yang saya alami, semasa saya menyertai satu Seminar Perlembagaan Persekutuan di Dewan Sri Negeri yang dianjurkan oleh INSPIN di mana perkara-perkara yang dihujah dalam majlis taklimat tersebut telah membuat saya terasa tidak selesa dan tidak berada dalam keadaan ketenteraman, akan tetapi saya bersabar juga sehingga habis seminar itu. Adun PR yang hadir sejauhmana saya boleh ingat adalah tiga dari PAS, 2 dari PKR dan saya sendiri dari DAP.

Kerajaan pusat, pemimpin UMNO dan BN haruslah berhenti dengan budaya yang berpolitik perkauman jika berkehendakan semua rakyat Malaysia percaya benar konsep 1Malaysia.

Pengisian kursus yang bercorak perkauman sudah pasti akan membuat rakyat terutamanya, kaum minority sungguh tidak selesa dan berwas-was terhadap konsep 1Malaysia yang diiklankan 7 bulan yang lalu oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib. Antaranya, sesuatu yang amat menghairankan ialah, walaupun kursus yang dijalankan oleh BTN berunsur sensitif dan berperkauman, tetapi Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Muhyiddin masih menafikan yang terbabit bukan pandangan peribadi beliau atau cabinet dan menyifatkan seminar / khusus tersebut adalah sangat sesuai diadakan.

Pada pandangan saya, jika seminar tersebut telah menyebabkan amalan kepada pemimpin-pemimpin UMNO tidak jujur, lebih baiklah konsep 1Malaysia dihentikan dengan serta-merta, sepertimana yang dikatakan oleh Penasihat DAP, YB Lim Kit Siang.

Rakyat ingin melihat pemimpin UMNO dan PM menunjukan sejauhmana kejujuran dengan menutup dan melarankan BTN menjalankan kursus, setelah adanya siasatan yang sirius terhadap apa yang dilaporkan oleh mereka yang telah menghadiri kursus yang di katakan “pendidikan” itu penghalang kepada perpaduan rakyat dan Negara, jika benar belaka. Jika apa yang dikatakan adalah benar maka konsep 1Malaysia Datuk Seri Najib adalah mengarut saja, jika apa yang diajar bercorak menghasut dan berunsur kepartian, bukannya membina insan yang berketerampilan tinggi tanpa apa-apa unsur politik sama sekali.


Kalau apa yang “dididikan” itu benar sepertimana yang dikatakan, ini sangat merbahaya, kerana masa hadapan pemikiran rakyat golongan muda sudah tidak selaras dengan 1Malaysia dibawah regim Najib. Rakyat sangat risau dan mula tidak percaya lagi akan mainan politik atau sandiwara BN/UMNO.

Yang paling hairan sangat oleh rakyat adalah apa pendirian MCA, GERAKAN dan MIC serta lain-lain parti komponen BN, kerana sanggup berdiam diri saja. Janganlah jadi pengkhianat kepada rakyat kaum minoriti dan berpura-pura tidak tahu selama ini. Mengapa tidak mendesak pemansuhan Biro Tata Negara yang sedang mempromosikan budaya berpecah-belah rakyat dan disebaliknya rhetoric dengan 1Malaysia.